2018. ápr 11.

Gaál Kata-Social Par(i)ty

írta: Fátrai
Gaál Kata-Social Par(i)ty

 Gaál Kata kiállítása a Kahan Art Space galériában bizonyos értelemben nem hozott nagy meglepetést. A már ismert minőség és átható gondolatiság köszön vissza a falakról. Persze ilyen szempontból azért nem marad el a "hű" meg a "ha", hiszen a tartalom és a forma nem a szokványos, a művésznő olyan összetevőkkel operál, melyek elmélyültebb szemlélődésre sarkallják a fürkész tekintetet.

27501953858_2aae59a408_q.jpg

Alkotásai szürrealitásba hajló jelenetekkel fogalmaznak meg évszázados problémákat. A szürrealitás az alkotó motívumok egymással összeegyeztethetetlen térbeli összekapcsolásából ered. Ezek a térkapcsolatok azonban nem kontúr nélküliek, minden esetben látszik, hogy az elemek egymásra maszkolása mértékkel, de erőltetett, épp ezért könnyen értelmezhető a mondandóban elrejtett abszurditás, még akkor is, ha a megformált álreális világ akár hihető valósággá is válhat, a sors furcsa fintorának köszönhetően.  Néhol fanyar humorral, máshol tragikomédiába hajló felhangokkal mintázza meg a nemi-, faji-, vallási kérdések társadalmi torzulásait. Mindezt úgy, hogy a mondanivaló korálló. A múlt esszenciális felvetései épp olyan érthetőek ma, ha nem húsba vágóan fájdalmasabbak. Az alkotások szinte kikényszerítik a párhuzamok meghúzását, apolitikus voltuk azonban megkérdőjelezhetetlen.

A vizsgamunka hatalmas, oltárszerű triptichonjának táblái a társadalom összetartó habarcsának máladozását ábrázolják. A széthulló családok, a kétségbeesés, a bűn, a nyomor, a felszín csillogása, a megjátszott gond nélküliség. Erről a munkájáról így beszél:

"Kérdésfelvetéseimet mindig személyes élmények indítják, majd általában a miérteken gondolkozva jutok el az adott téma megjelenítéséig. Így kezdett el érdekelni, hogy vajon mik azok a szerepek, amiket elvárnak tőlünk, mik azok a sztereotípiák, amik egyből felmerülnek a nemeket érintő témáknál? A klasszikus nemi szerepek mennyire élnek még a köztudatban és milyen mélyen gyökereznek? Vajon jó-e, ha a felborult társadalmi szerepek miatt problémákkal küzdő fiatal férfiak egyre inkább talajvesztetté válnak, hátat fordítanak a társadalomnak és kissé elszigetelődnek? Jelezni szerettem volna, hogy a nők sem mentesek a társadalmi szerepváltozás hatásaitól: ők is válsággal küzdenek, csak más módon, hiszen máshol is helyezkednek el az új felállásban."

Az alkotásokon a művész amúgy is nagy kedvvel játszik az ellentétek adta lehetőségekkel. A romos lakótelepi házak között bóklászó színesbőrű szentek szuggesztív tekintettel, szinte kihívóan néznek ránk, sugallva, hogy mi is itt vagyunk. A Hunyadi téren az elejtett vad előtt pöffeszkedő vadászok, a bárhol, bármit lepuffantó zsírfejek, épp úgy, mint a Fővárosi Nagycirkusz előtt heverő döglött elefánttal "szelfiző" család azt mondják, hogy minden, és mindenki szerepel, mindegy, hogy mi a körítés, 10 perc hírnév jár, meg pár száz "lájk". Még akkor is, ha át kell lépni a morbiditás határain. A média hatalma a társadalmon még nagyobb szerepet kapott, mint ahogy azt a 2016-os be.hatás című kiállítás - már akkor is rémisztő méretűnek - sugallta.

Mindeközben nem mellékes a hasonlóságok bemutatása sem. A muzulmán nő és az apáca ruházatának rafinált tükrözése, a nyugati kultúra és a keleti életforma találkozása. A kimondott és a kimondatlan együtt lebeg a levegőben. Kényes téma ez, a felháborodás nehezen megkerülhető. A két pólus ellentéte évszázados, a béke törékeny, a megértésre, az elfogadásra való hajlam csekély.

Az alkotásokhoz felhasznált alapanyagok és képalkotási eszközök változatossága elképesztő. Gaál Kata továbbra is ragaszkodik az elhasznált rajztáblák újrahasznosításához. Gyakrabban, és jelentősebben nyúl hagyományos grafikai eszközökhöz, azzal együtt, hogy továbbra is törekszik kitörni a két dimenzió szabta határokból. A különböző szövetek, a gombostűk, a kollázs, montázs technikák alkalmazásával egységbe forrasztja a mondandót, mégis jelzi a kapcsolódó elemek közötti határvonalakat.

A falakon függő alkotások ma is aktuális problémákat nyiszálnak a képzeletbeli a boncasztalon, de ezt úgy teszik, hogy a befogadó nem kell, hogy kellemetlenül érezze magát.

"Dr. Kahán Éva életében kiemelkedően fontos szerepet játszottak a demokratikus alapértékek, a kisebbségi- és szabadságjogok biztosítása, a tanuláshoz való hozzáférés és a művészi alkotószabadság megteremtése. Az általa képviselt értékek támogatásával ápolja emlékét a Dr. Kahán Éva Alapítvány."

Szólj hozzá

vélemény kritika galéria képek kiállítás alkotás grafika művészet montázs kollázs Kiállítás Művészet figurális Gaál Kata Kahan Art Space