2018. máj 25.

A hatalmas bak lelőve, kiterítve fekszik

írta: Fátrai
A hatalmas bak lelőve, kiterítve fekszik

460 cm magas, 712 cm széles bakot lőtt a Magyar állam. Azt is ágyúval.

justitia_x_wandtattoo.jpg

A Munkácsy-trilógia, Golgota című alkotásának kálváriája, úgy tűnik, egyelőre véget ért. Ahogy az a 2016 szeptemberében írt bejegyzésben, a "Lófej a Golgota alatt"-ban olvasható, a Magyar állam a hatalom vértjében feszítve, neki ment Justitiának, - kard ki, kard - hogy legázolja. Úgy tűnik, hiába a fényes páncél, hatalmas pallos, a rúgkapáló hadimén és a távolba révedő, semmibe vevő tekintet, a vitézkedő bizony lepattant a törékenynek tűnő nőalakról, és szánalmasan terült el a porban.

image_1.jpg

foto: MTI/Czimbal Gyula

Van az úgy, hogy a nagyobb nagyot esik, és olyan is, hogy a hatalmi erőszakmámor durva másnaposságba csap át. Hogy most örömöt kellene érezni a fölött, hogy az igazság győzött, a lator meglakolt? Persze, ilyet is érezhet, akinek kedve tartja. Csakhogy, az eredmény - a fiaskó - az ezzel járó anyagi, és egyéb, járulékos veszteség... na ebben érintett lesz mindenki más - az is, aki annak idején Pákh Imre ellen drukkolt, az is, aki előre látta a pofonofont - csak azok nem, akik ezt az egész kudarcra ítélt kocsmai verekedést kiprovokálták. Nem a sajátjukat csapkodták csalánba, a másé meg nekik nem fáj. 

32924_munkacsy_trilogia.jpg

A Kúria az ügyben kelt 2017. júliusi végzésében egyértelmű iránymutatást adott arról, hogy szigorúan el kell határolni az állam közhatalmi és tulajdonosi minőségét. Ami egyszerűbben annyit tesz, hogy ha az állam vásárolni szándékozik, az alku folyamán nem hozhat az alku folyamatát egyértelműen a saját előnyére eldöntő határozatot. Ami persze ebben az esetben sem ilyen egyszerűen történt. A Kulturális Javak Bizottsága karöltve több szakértővel, nem találta indokoltnak a kép védetté nyilvánítását. Aztán a tárgyalások megakadtak – a tulajdonos, Pákh Imre 9 millió dollárban határozta meg a vételárat, míg az állam nevében eljáró Magyar Nemzeti Bank 6 millióban - és az utódszervezet, a Forster Központ, illetve a Miniszterelnöki hivatal – nyilván segédkezet nyújtva az állami ajánlat érvényre juttatásához – másként döntött. De azonnal. Már akkor is érezni lehetett, hogy nem csupán felháborító a döntés, de elhamarkodottsága magában hordozza a kellemetlen következményeket.

A bíróság – ahogy az előre látható volt – megállapította, hogy a védetté nyilvánítás szoros összefüggésben állt az állam érdekeivel, ezzel sérült a tulajdonos tisztességes eljáráshoz való joga, a jogállamiság alapelve is. Az ítélet jogerős, fellebbezésnek helye nincs. Itt kellene az ügyet elengedni, és megegyezésre törekedni, mert az eddigi izmozásnak is beláthatatlanok a következményei. Hát még annak, ha az amúgy is túltolt bicaj, még tovább gördül. Lehet, hogy végül Magyarországon marad a mű, és sikerül megegyezni a vételárban, az is lehet, hogy nem így lesz. Mindenesetre a nemzetközi műkincs tulajdonosok megnyugtatása hosszútávon előnyösebb lenne, mint a további erődemonstrációk.

A jelen döntés értelmében a tulajdonos teljes körűen rendelkezhet a festmény sorsáról, szabadon viheti külföldre – ami érthető is lenne részéről az elmúlt két év eseményeinek fényében – meghatározhatja az eladási árat, és a vevőt is maga választhatja ki. Hogy mi lesz az ügy végkimenetele, előre nem látható, de, hogy nem itt ér véget a „szappanopera” az bizonyosan állítható. Pákh Imre nyilatkozata azért némi megnyugvásra adhat okot. Nem kívánja elszállítani a képet, „marad ott, ahol van”, Debrecenben, a Déri Múzeumban, ahol a Munkácsy-trilógia másik két darabja is látható.

Szólj hozzá

vélemény kiállítás alkotás művészet festészet műtárgy örökségvédelem Debrecen Kiállítás Művészet lopott festmény Érdekesség Golgota Déri Múzeum Munkácsy Mihály Pákh Imre Festmény Trilógia művészet művészeti piac Forster Központ Munkácsy - Golgota Golgota botrány védetté nyilvánítás