2017. okt 03.

Indul az őszi aukciós szezon

írta: FullCult
Indul az őszi aukciós szezon

A Kieselbach Galéria 56. őszi aukciójának kiállítása

Mintegy 162 művész több, mint 200 műve szerepel a Kieselbach Galéria őszi aukcióján. Vannak sosem látott, vagy évtizedeken át elveszettnek hitt alkotások, meglepetések, újdonságok. Egy azonban bizonyos, hogy az anyag rendkívül magas színvonalú, mind a művészek névsorát, mind a művek színvonalát tekintve.

 56055_kicsi_1.jpg

foto: Darabos György

Kmetty János (1889-1975) - Parkrészlet fákkal (Városliget)

 A korszakokat tekintve - az évek óta tartó trend nem látszik megtörni - továbbra is a 19. század vége, és a 20. század eleje dominál. A képek zömét hazai művészek alkotásai teszik ki. Mint az egy ilyen aukciós kiállítástól elvárható, a lehető legnagyobb palettából próbál meríteni, és igyekszik a művészeti piac elvárásainak, a vásárlók igényeinek eleget tenni. Tematikában, sorrendben rendszert nem nagyon kell keresni, nem ez a feladata egy ilyen bemutatónak. Azonban, ha mindezeket a képeket - ha nem is ezeket, de az alkotóiktól egyet-egyet - szeretnénk megnézni, sokat kellene utazni, mert szétszórva a világban, egymástól meglehetősen nagy távolságra találkozhatnánk csak velük. Épp ezért igazán izgalmas, és pezsdítő a színkavalkád, a stílusok tobzódása, elkápráztató a kitűnő mesterek, kortársak műveinek váltakozása a falakon. Hasonlóval vizuális bőséggel csupán, aukciót megelőző, tárlatokon találkozhatunk, ezért is remek lehetőség így megismerkedni a képzőművészet remekműveivel.

dsc07628.jpg

Ez a kiállítás sem lehet meg nagy húzónevek nélkül. A galériába belépve Kmetty János (1889-1975) Parkrészlet fákkal (Városliget) /1912/ című alkotásával találjuk magunkat szemben. Harsogó, friss színei kiugranak a fal fehér hátteréből. Az erős színek ellenére is biztos kézben tartja a színeket, nem engedi elszabadulni a palettáját. Az egységes zöldes-sárga színvilág, a cézanne-i geometria érzet, az erőteljes ecsetkezelés vonzza a tekintetet.

 A hazai modern festészet, a magyar aktivizmus nagy felfedezettje lehet Schadl János (1892-1944) a most bemutatásra kerülő Falu viharban /1922/ című festménye. A sötét, hideg tónusú kép, az egyszerű motívumokon keresztül is jól mutatja meg a természet erőinek vadságát, a mozgás intenzitását, és a modern felfogást a szerteszét hajladozó házakkal, és templomtoronnyal. Az egymásra csúszó festékrétegek a szakadó esőt, a párával teli levegőt adják vissza élethűen.

A mostani kiállítás anyagában két igen jelentős fauve festmény reprezentálja a magyar Vadak első vonalát. A tárlat fő művének tekinthető Czigány Dezső Kalapos nő virágos kertben /1909/ című alkotása, mely a fővárosban eddig csupán csak egyszer, 2011-ben a Nyolcak kiállításán került közönség elé. Ez az a kép, amit sokan szeretnének birtokolni, épp ezért nagy várakozás előzi meg az aukció végkimenetelét. A másik jelentős mű, Pólya Tibor (1886-1937) 1910-ben Párizsban festett, Fésülködő akt műteremben.

56042_kicsi_1.jpg

foto: Darabos György

Czigány Dezső (1883-1938) - Kalapos nő virágos kertben 1909

Párizs is beköszön az őszi délután bágyadt napfényében, Czóbel Béla (1883-1976) Párizsi részlet /1926/ című képével. Czóbel több műve is szerepel a kiállításon, ennek jelentősége, hogy képeinek zömét még életében megvásárolták, többnyire külföldre került, így életművének egy jelentős részét az ismeretlenség homálya fedi.

Kontuly Béla (1904-1983) Csendélet kaktusszal és narancsokkal /1933/ című alkotás nemzetközi színvonalú mű. Ritkán kerül a gyűjtők látómezejébe, épp ezért kiemelt figyelem és érdeklődés övezi. ez magyarázhatja az kimagasló aukciós induló összeget is. A kép tökéletes példája a letisztult, visszafogott elegáns stílusnak. Az mesterien egymásra helyezett képsíkokból elővarázsolt térbeliség, a szomorkás, bágyadt hangulat ellentételezve a hol finoman pasztelles, hol élénk, vidám színvilág reménykeltő hatásával teszik méltóvá, hogy bármely nemzetközi pódiumon képviselhetné a harmincas évek magyar festészetét.

56064_kicsi.jpg

foto: Darabos György

 Than Mór (1828-1899) Görgei rohamot vezényel a második komáromi csatában /1849-50-es évek/ kompozíciója rendkívül ritka, történelmi ereklyének is nevezhető alkotás.

A fent említett alkotókon kívül jó pár nagy név, és jelentős alkotás megtekinthető a kiállításon. Mednyánszky László több grafikája és festménye mellett Aba-Novák, Berényi Róbert, Deák Ébner Lajos, Egry József, Csernus Tibor, Kassák Lajos, Klie Zoltán, Lotz Károly, Mattis Teutsch János, Molnár C. Pál, Perlott Csaba Vilmos, Scheiber Hugó, Tihanyi Lajos, Zichy Mihály képei sorakoznak, hogy a teljesség igénye nélkül emeljek ki pár ismertebb nevet. Természetesen mellettük még sokan mások, kevésbé ismert kismesterek szintén remek műveit csodálhatjuk.

Igazán meglepő, és örömre ad okot, hogy Szőnyi István (1894-1960) két festménye is bekerült a kiállítási anyagba. A Duna-parti korzó /1930/ című ráadásul eltérően a művész szinte kézjegyévé vált nyugodt, bensőséges, harmonikus vidéki létezést ábrázoló műveitől, mozgalma, kavargó témát ábrázol.

A kiállítás október 7-ig tekinthető meg a Falk Miksa utca és a Szent István körút sarkán. Érdemes akkor is elmenni, ha nincs szándékunkban az aukción ringbe szállni. Ritkán látható, és valószínűleg hosszú évekre magángyűjteményben megbújni készülő alkotásokat láthatunk. Az esetek többségében egyszeri alkalmakról beszélhetünk, és azokat nem illik kihagyni.

Szólj hozzá

vélemény kritika árverés galéria programajánló licit képek kiállítás alkotás művészet aukció festészet szín műtárgy avantgarde Kiállítás Művészet Érdekesség Kieselbach Czóbel Vadak Szőnyi István Czigány Dezső Festmény Than Mór Fauve Tárlat Absztrakt művészet művészeti piac Kontuly Kmetty